Complexul National Muzeal "Moldova" Iasi
Muzeul Stiintei si Tehnicii "Stefan Procopiu"
| istoric | muzeu| colectii | evenimente| contact| informatii |

muzeu >> energetica                                                                                                                  >> EN

ENERGETICA

>> galerie foto energetica <<

      Înfiintata la 1 martie 1961, „Energetica” a fost sectia in jurul careia s-a cristalizat, în timp, structura actuala a Muzeului Stiintei si Tehnicii „Stefan Procopiu”. Organizata pe sectoare distincte, s-a urmarit prezentarea evolutiva a principalelor forme de energie utilizate de om, a unor aspecte din tehnica mondiala actuala, precum si realizari ale energeticii românesti, prin forme de expunere atractive: panouri de grafica, machete, dispozitive in miscare si exponate originale, contribuind astfel la întelegerea unor fenomene sau detalii de functionare de catre vizitatorul izolat.
     În primul sector destinat energiei hidraulice se trece în revista evolutia utilizarii fortei apelor curgatoare, începând de la primele roti hidraulice (sec. III ÎC), pâna la producerea electricitatii. O macheta a unei microhidrocentrale folosita pentru iluminarea unui sat si machetele turbinelor Francis, Kaplan si Pelton, contribuie la întelegerea principiului de functionare a turbinelor hidraulice.
     Energia eoliana, utilizata si ea din cele mai vechi timpuri pentru pomparea apei si macinat, este folosita si astazi în zonele geografice unde exista curenti puternici de aer. Transformarea energiei cinetice a vântului în energie electrica poate fi urmarita cu ajutorul modelului unei centrale eoliene. În muzeu sunt prezentate grafic si alte forme de energie alternativa: solara, geotermica, a biomasei, a valurilor si a mareelor.
      Puterea vaporilor a fost cunoscuta din antichitate. Inginerul si matematicianul grec Heron din Alexandria ( sec. I D.C.) a construit eolipilul, o jucarie rotita de forta aburului, care în acea vreme a fost doar o curiozitate tehnica, fara a i se gasi alte aplicatii. Prima masina cu abur este considerata „marmita” lui Denis Papin (1680), urmata de masina atmosferica construita de Thomas Newcommen (1712), ambele cu randament foarte mic. În anul 1765, James Watt a construit o masina cu abur dotata cu un condensator de racire prin care obtinea un randament mult mai bun. Aplicatiile practice în industrie si transporturi, precum si modul de functionare a masinilor cu abur cu distributie cu sertare plane, cilindrice sau cu supape, sunt ilustrate în muzeu prin grafica si machete în functiune. Acest sector este completat cu modelele turbinei cu abur construita de Giovani Branca în anul 1629 si a grupului turbogenerator de 300kW construit la Resita.
    Motoarele cu ardere interna sunt reprezentate în muzeu prin exponate originale valoroase cum ar fi: motor Zis, motor în V cu 12 cilindri si motoare de avioane cu racire cu apa si cu aer.
     Dezvoltate si perfectionate în ultimele decenii, motoarele cu reactie si motoarele racheta au o istorie mult mai veche. Prin cercetarea, în anul 1964, a unui manuscris din secolul al XVI-lea ”Varia II-374" sau "Coligatul de la Sibiu" s-a descoperit ca primele experimentari legate de tehnica reactiva s-au facut pe teritoriul României, la Sibiu, de catre Conrad Haas între anii 1529-1569. Seful Arsenalului militar al cetatii Sibiului, Conrad Haas - precursor al rachetei moderne - descrie în acest document constructia rachetelor formate din mai multe trepte, aruncatoare reactive pentru încarcaturi de lupta, stabilizatoare triunghiulare de directie în zbor, precum si modalitatile prin care diferite încarcaturi utile erau duse la distanta utilizând rachete cu mai multe trepte. Câteva secole mai târziu, Hermann Oberth, nascut la Medias (l894-1992), publica cartea "Racheta spre spatiile interplanetare". În mai 1931 a fost lansata de pe tarmul Marii Baltice, prima racheta cu combustibil lichid (alcool si oxigen) conceputa de Hermann Oberth.
      Chiar daca în 1910 savantul român Henri Coanda construieste primul avion echipat cu un motoreactor, primele avioane cu reactie practice au fost construite în 1939 de Heinkel si în 1940 de Caproni si Campini.
     În muzeu se pot urmari aspecte din evolutia vehiculelor cu reactie, principiile de functionare ale turbinelor cu gaze, avionul si motorul cu reactie al lui Coanda, clasificarea si constructia motoarelor cu reactie moderne, macheta rachetei "Saturn V", macheta navetei spatiale "Columbia" si motorul original - turboreactor R.D.-10 A - ce a echipat avionul sovietic "IAK-17V", construit în anul 1947.
      Principalele momente din istoria electricitatii sunt prezentate în muzeu în sectorul Energia electrica. Desi fenomenele electrostatice erau cunoscute din antichitate, electricitatea este studiata si utilizata începând cu secolul al XVII-lea când se construiesc primele masini electrostatice: Otto de Güerike (1671), Nolet (1663), Whimshurst. Inventarea pilei electrice de catre Volta (1800),a impulsionat studiul teoretic si practic. Astfel, Öersted descopera electromagnetismul (1819), Ampére pune bazele teoretice ale electrodinamicii (1820), Faraday descopera inductia electromagnetica (1831), Joule, efectul termic al curentului electric (1843), iar Maxwell existenta undelor electromagnetice (1873).
     Masinile electrice, (aplicatii directe ale electromagnetismului) sunt prezente în muzeu prin exponate originale cum ar fi: masini electrice de curent continuu utilizate în laboratoarele Universitatii din Iasi la sfârsitul sec. al XIX-lea, masini de curent alternativ, convertizoare, redresoare si transformatoare construite de firme de prestigiu ca: Gramme Schuckert, Siemens, Ganz, Thomson, Brown-Bovery etc. tot în acest sector sunt expuse lampi cu arc care au iluminat orasul Iasi la inceputul secolului XX.
Sectorul destinat energiei atomice prezinta cu ajutorul graficii si experientelor în functiune principalele etape din evolutia cercetarilor care au dus la descifrarea structurii interne a atomului si la aplicatiile energiei nucleare.
    
Descoperirea în secolul trecut a unor legi si fenomene fundamentale în fizica si chimie (legea periodicitatii elementelor, Mendeleev –1869, razele catodice, Thomson – 1851, emisia termoionica, Edison – 1853, radiatiile X, Röentgen – 1895, radioactivitatea naturala, Becquerel – 1896) si studiile întreprinse în prima jumatate a secolului XX ( transmutatia artificiala, Rutherford – 1919, radioactivitatea artificiala, Irene si Frederic Joliot Curie – 1934, fisiunea nucleului de uraniu, 1939) au facut posibila aplicarea practica a energiei atomice. În anul 1942 Enrico Fermi construia în SUA primul reactor nuclear, iar în anul 1954 se construia în URSS prima centrala nucleara.
    O atentie deosebita se acorda contributiilor românesti în domeniile abordate în aceasta sectie, fiind evidentiate personalitati de seama ca: Dragomir Hurmuzescu, Dimitrie Leonida, George Constantinescu, Traian Vuia, Henri Coanda, Stefan Procopiu si altii.

>> galerie foto energetica <<

| istoric | muzeu | colectii | evenimente | contact | informatii |
EN <<
by: webmaster